onsdag 27 januari 2010

Politisk sekreterare i Linköping

I går var årets första kommunfullmäktige, med bl.a ärendet om politisk sekreterare.

Centern hade redan på kommunstyrelsen deklarerat att de har en annan uppfattning än de andra partierna, och det blev en diskussion på KF med många argument från C varför vi inte ska ha dessa personer i Stadhuset och lika många argument från de andra partierna som ansåg att det ska vi visst ha.

Ord som centern använde var maktkoncentration, "plocka in politiker under mandatperioden", politruker, "kommunalråd som tar på sig för många uppdrag", toppolitiker, "att man istället ska satsa mer på geografiska utskotten" osv

Jag gick inte upp, för det var så många andra som sa bra saker, men jag hade börjat samla på mig argument ifall debatten skulle fortsätta ytterligare en tid..... och det är mina argument som jag nu ska skriva ned.

Jag som fritidspolitiker ser en stor vinst i att ha en person som jag vända mig till och att denna person sitter i Stadshuset. Denna person ska finnas tillgänglig för mig som har alla dumma frågor som jag inte vill belasta min gruppledare med och speciellt inte tjänstemännen som också har fullt upp.

Jag frigör tid hos både Bengt (som är kommunalråd för FP) och för de tjänstemän som i dag finns i de nämnder/utskott som jag sitter i. Och då tänker jag inte bara på fackfrågor utan på de mer allmänna frågor som jag som fritidspolitiker kan ha.

För jag vet inte alls vad som händer i huset under tiden som jag är på mitt jobb. Och jag kan inte alls det "politiska snacket" så bara att ha någon som kan "översätta" detta åt mig är en STOR fördel.

Jag avlastar dels "toppolitikern" som centern kallar våra kommunalråd/gruppledare och jag avlastar tjänstemännen. Visst är det väl bra?

Det är valår i år, om det nu är någon som missat detta, och i höst kommer återigen ett antal nya personer springa runt i huset och vara allmänt vilsna. Och speciellt efter 1/1 2011 då nya politiker blivit valda till alla nämnder som finns i kommunen.

Nu kan någon ordningsman påpeka att det är partiets uppgift att sörja för detta, och jag håller med. Under hösten 2009 hade vi kandidatutbildning där vi under 6 lördagar tog upp många frågor som kan bli aktuella.
Under våren kommer alla nya medlemmar (som inte kandiderar till valet 2010) också få utbildning. Och vi hjälper varandra under mandatperioden med alla tänkbara frågor som kan komma upp, även under vår vardag som tillbringas på vår arbetsplats och som inte är i Stadhuset.

Men när vår nya ledamot behöver lite mer hjälp och när jag som kanske är lite mer varm i kläderna behöver hjälp med att förstå hur jag går till väga för att få information, så vill jag ha en person som jag kan vända mig till. Och det är denna person som centern tycker att jag ska klara mig utan.

Jag vet att centern har 4 ggr fler medlemmar än vad folkpartiet har, så de har kanske kunskaper på annat håll, vad vet jag!
Men att säga att det blir maktkoncentration om man anställer politisk sekreterare kan jag inte förstå.

Jag skulle vilja kalla det för maktspridning istället. Ju fler medlemmar som vågar ta ett uppdrag, som vet att de får uppbackning, ju fler aktiva personer få vi i den politiska världen. Och det är bra!

Sedan nämndes geografisk utskotten.... för att nå allmänheten..... Vi i folkpartiet når allmänheten bra idag.... förstår inte resonemanget....men det är kanske inte meningen heller!
Och inte har jag någon som jag kan fråga, för det är så svårt ibland att hitta kommunalråden i korridoren och inte kan jag begära att sekretaren i dito korridor ska kunna svara på denna fråga!

En som ser fram mot 1/1 2011/Carina

3 kommentarer:

Linnéa Darell sa...

Bra skrivet! Linköping är idag en stor, växande kommun och ska fritidpolitiker kunna klara både sitt "civila" jobb och samtidigt göra en insats i demokratins tjänst måste det till en viss ökning av resurserna. Förslaget är ändå ganska blygsamt jämfört med många andra kommuner i samma storlek.

Carina Boberg sa...

Tack Linnéa

Det är en viktig fråga för demokratin och det måste uppmärksammas även från oss som sagt ja.

Mvh Carina

Anonym sa...

För att förstå riskerna med att öka antalet heltidspolitiker hänvisar jag till mitt blogginlägg
http://gostaglkpg.blogspot.com/2010/01/maktkoncentration-i-linkopingspolitiken.html.