tisdag 16 oktober 2012

Foto från Tallinn-resan


Martin Svensson, från FramtidsFrön, berättar om konceptet som vänder sig till grundskolan.


Malin Ljung, från Ung Företagssamhet, berättar om konceptet som vänder sig till gymnasieskolan.

Efter det så delades våra deltagare från Estland och Finland in i fyra grupper, se nedan



Och de som nu presenterade skolornas arbete var:
Jonas Junggren (Linköping) och Heidi Wetell (Norrköping) - Gymnasiet
Lars Håkansson och Anette Hörström Johansson, båda från Åtvidaberg - Gymnasiet
Kristina Arnekull och Nina Kåhlin, båda från Mjölby - Grundskola
Maria Gullqvist och Annika Lindh, båda från Åtvidaberg - Grundskola

Jag hoppade in i en grupp och fick samma information och göra samma övningar som de från Estland och Finland.


Jonas och Heidi berättar hur viktigt det är med förberedelserna. Vi fick också prova på att göra en test för att se vilken typ av person man är.



Lars och Anette berättade om alla produkter som deras elever hade tagit fram. Bland annat en enkel hänganordning för väskan när man ex. går på toaletten. Ett band med en liten krok på hängs över dörren och när man är färdig så tar man med sig sin lilla "krok"



Kristina och Nina visade på sin dator en av de ideer som deras elever hade kommit på. De utgick från vardagliga behov och detta är då en nyckel som SYNS i väskan!




Maria berättar att det är viktigt med kontakter med ortens företagare och Annika visade den vinnande produkten som gjordes till Åtvidabergs 600 års firande


Till sist ett foto från dagen innan. Estland hade ordnat med en tävling där vi hade 20 spagetti och 2 meter tejp och skulle bygga ett så högt torn som möjligt. Uppe på toppen, som avslutning, en (tung) godisbit.


Mitt bord, närmast kameran, förlorade med 0,5 cm mot bordet till höger!

Och allt handlade om entreprenörskap på alla olika sätt som man kan tänka sig/Carina


måndag 15 oktober 2012

Mitt tal i Tallinn

"My name is Carina Boberg and I am Commissioner for the City of Linköping. My areas of responsibility include children and young people, schools and education and labour market.
According to the National Strategy for Entrepreneurship in the field of education, our children and young people shall develop the skills and knowledge to start and run a business.
However, the schools are also tasked to develop and stimulate general skills such as:

• Being aware of opportunities
• Being creative
• Taking initiative
• Putting ideas into action
• and finally, taking responsibility

The Regional associations in the county of Östergötland developed a strategy in 2010 for "Entrepreneurship in the School". And during this autumn Linkoping is expected to approve a goal document outlining Entrepreneurship to be taught in all schools.

For me as a politician, it is important to send schools the signal that this approach in the classroom is just as important as having the knowledge itself. It is about identifying and developing students' innate curiosity, initiative and self-confidence from an early age.
As we can all probably agree on: awareness of entrepreneurship should start as early as possible.

In Linköping, we will:
Initiate and develop cooperation between the schools and our University
This is a cooperation which really needs to happen! We must train our teachers to create an entrepreneurial thinking that permeates the whole school.

Develop a concept of mentorships for our students
This has already been introduced in the project Summer Industries. These companies are run and operated by students aged 16-18 years during a summer and is a collaboration between the Department for Education, Linköping municipality´s own Business Development organisation and Mentor companies located in and around Linköping

Maintaining relations with industry
Developing relationships with the business sector is especially important for Primary schools as they do not have a natural means of contact as the Upper Secondary schools.


There is a great need to focus on our attitudes relating to entrepreneurship, as well as to identify opportunities and obstacles. Finding the "bottleneck" that prevents further development such as lack of time for teachers and teacher training, but also the inadequate governance of our politicians.
Cooperation between the schools and the local community is seen as fundamental to the promotion of entrepreneurship in schools.

And for me as Chairman of our Upper Secondary Schools with the additional responsibility for labour market issues, I see a clear connection between the need to develop and promote creativity and to gain a foothold in the professional life as an adult.

Neither Linköping, Sweden nor Europe benefit from ignoring the energy that exists among our children and young people. Entrepreneurial young people create the future of Europe, through them, we gain increased employment and growth in the regions. A lifelong learning that begins at a young age and helps children and young people to achieve personal and professional goals."

Nästa gång lägger jag in lite foton på den svenska gruppen/Carina