måndag 12 november 2012

Spetsutbildning i Östergötland

I Sverige finns det totalt 20 spetsutbildningar, varav en i Östergötland/Linköping/Folkungaskolan! Men det är bara vår spetsutbildning som har inriktning Hållbar Utveckling

I Linköpings Tidning fanns det en artikel den 4/10 om Karin Lindstén som skrev för framtiden - ett tal i boken "The future that we want".  Karin går i årskurs 3 och tillhör den första årskullen som började utbildningen Hållbar Utveckling inom Samhällsvetenskap. Tyvärr vann inte Karin den nationella tävlingen så det blev ingen resa till Rio de Janerio för henne. Men bra jobbat Karin!

Frans Wiberg och Staffan Druid vann den internationella tävlingen, som FN:s miljöprogram hade utlyst. Här kan vi se dem i Morgonsoffan med Lena Ek. Hittade dem även på Regeringens hemsida! De fick åka till Frankrike för att delta i en miljökonferens..

Två andra elever, på Folkungaskolan och på samma utbildning, vann tredjepriset i den tävling som FN had utlyst. Här kommer en länk till deras film som är ett temaarbete mellan naturkunskap, engelska och geografi.

Spetsutbildningen Hållbar Utveckling har riksintag och under hela skoltiden har de kontakt med Universitet, men speciellt under åk 3. Under sitt sista år går eleverna en kvällskurs "Hållbara livsmiljöer 2050", förutom de vanliga studierna under dagtid, på 15 hp.

Men det som imponerar mig är de kontakter de har utanför skolan. SMHI kommer dit, till skolan, med sina gäster!
Andra som de samarbetart med är UNESCO, Linköpings miljönätverk, Afrikagruppen, Barcelona "Urban studies", Utbyte med amerikanska skolor, Arbetets museum och Visualiseringscentret i Norrköping.

Och det är inte att skolan har tagit kontakt utan det är de som står uppradade här som tar kontakt med skolan - mycket bra betyg till Östergötlands spetsutbildning.

Detta gillar jag!/Carina





söndag 11 november 2012

Nystartszoner

I boken Från Utsatt till Utmärkt område, från Fores, har redaktören Andreas Bergh samlat experter som ge rsin syn på jur utsatta områden kan lyftas ur sociala klyftor och kräftgång.

Författarna tar upp allt från skola, till stadsplanering och semantik. Det de har gemensamt är att de anser att  finns gott om ideer för att förändra situationen. Eller som Andreas själv säger:
"Det är olyckligt om frågan diskuteras under premissen att alternativet till nystartszoner är att inte göra något alls".

Min allianskollega Robert Pettersson har skrivit på sin blogg om oppositionens attityd. Och jag håller med honom - att prata om att vi med detta skapar konkurrenssituaitoner - har vi inte marknadsekonomi i Sverige? Och blir gruppen som nystartszoner vänder sig till, verkligen hjälpta?

Vi i Linköping, alliansen, inser att vi behöver all hjälp vi kan få.
Har skrivit förut om detta  i ett inlägg från Almedalen och vi har även andra "projekt" i kommunen, allt för att hjälpa utsatta grupper. Och vad är skillnaden här? Synd om de på Tornby eller är det synd om marknaden....mig icke förstå!

Jag ska inte referera till boken, har inte läst den än. Men mitt mål i detta arbete, som kommunalråd för stadsdelsutveckling, är att se till den egna individens inre krafter och förmåga till egna lösningar.
Och jag tror, och hoppas, att detta tillsammans med andra insatser, ska få Skäggetorp att bli den stadsdel som Skäggetorpsborna själva anser att det är - en stadsdel med många personer som kan och vill få en chans!

Vi är så förbaskat snabba och bedöma vad "de" ska göra och inte göra, varför inte se att det finns andra möjligheter än att toppstyra?

/Carina