söndag 21 mars 2010

Open Space, hållbara stadsdelar

I går var jag på ett arbetspass angående stadsdelsutveckling, en Open Space.

Nu vet jag vad det är och det var mycket roligt att få arbeta med frågor på ett litet annorlunda sätt.

Vi hade ingen dagordning och inga seminarium som vi kunde boka...... planeringen såg lite lös ut i mina ögon. Men vi skulle få fika två gånger om och lunch...så dagen skulle nog bli bra iallafall!

När man kör Open Space, så utgår man från frågor som vi som deltog hade.
När en fråga ställdes fick personen i fråga skriva den på ett större papper och senare ta ansvar för en grupp som skulle diskutera det och även ansvara för att en rapport skrevs in i datorn. För detta krävs att många "funktionärer" (Tänk Om och Caddies) som kan hjälpa till och att det finns en mall inlagd på datorerna.

Vi var drygt 80 personer som var där och under ca 30 minuter så brainstormades det för fullt med att bara rakt upp och ner ställa en fråga. Alla frågor sattes sedan upp på väggen, numrerade - en grupp för förmiddagen och grupp för eftermiddagen. Under tiden som vi jobbade så kunde man hämta fika, samtala med personer, för det är det som denna person, som startade Opens Space kom på, att vi pratar så mycket när vi fikar!

Min fråga, som jag behövde hjälp med, var hur man fysiskt sett kan förbättra en stadsdel, som Skäggetorp. Och vi var några som jobbade med denna fråga och jag fick några bra förslag att gå vidare med!

Alla dokumentering, från grupperna både innan och efter lunch, kommer att sammanställas. Så jag får återkomma med vad vi alla kom fram till!

Nu ska jag skriva lite om en landsbygdsfråga/Carina

Inga kommentarer: