tisdag 27 april 2010

Prästtomta skjutfält, äntligen uppe på KF!

Mitt svar till Muharrem Demirok:

Tack Muharrem för svaret! Vad jag förstår så var detta inte en ”enkel” fråga…med andra ord en svår uppgift.

Hörde att du också fått en visning av området, som jag också fick i vintras. Även Staffan Danielsson har varit på rundtur, och Roland har självklart varit där - hans hemtrakter….

Så nu är vi 3 centerpartister och 1 folkpartist som är insatta i detta…

För jag har upptäckt, när jag pratar med folk i allmänhet att
1. de inte känner till området
2. de tror att Prästtomta skjutfält ligger i Motala
3. de blir förskräckta när jag berättar om situationen
4. att detta ger arbetstillfällen---min fundering är till vem?

Jag vill även hälsa alla från Ljung välkomna!

Jag har redan fått OK på att säga att de finns tillgängliga för frågor, ute i cafét och jag kommer att använda mig av 3 personer när jag nu ska framföra vad de boende upplever.

Svaren på frågorna!
3. Inget remissvar på Garnisonsplanen – oroande att vi inte får reda på vad som händer i vår kommun…men det kan vi kanske inte göra något åt i dag…? Men vi kan göra något nu! Lyssna på de boende och den oro som finns. Lyssna på de nya boende som upptäcker att de har fått en ny gräns – mot ett skjutfält. Fråga dem som är här idag hur det är att bo så nära ett befintligt skjutfält!

4. Miljötillstånd 2005-10-21– Linköping har yttrat sig!
Kommunen ställer sig bakom förslaget till tillstånd under förutsättning att detta inte innebär försämringar för de närboende”
Jag anser att det gör det!

Pernilla – hennes barn åker skolskjuts! De vill bli skjutsade med kommunens buss, inte försvarets pansarvagn – det svaret fick de av Försvaret när de tog upp problemet.
Pernillas barn vill ta hem kompisar från Skäggetorp, har de svenskt pass, får de komma med hem till gården och klappa djuren?
Pernilla vill renovera sitt hus, men vilka hantverkare får komma? Och lönar det sig att göra något åt huset…om de vill flytta vem vill köpa en gård som är helt omringad av skjutfält?

Ulf, som bor i Västra Klasbäck, har redan fått lämna sitt hus till Försvaret…hur blir det i framtiden för hans gård? Kan hans barn ta över gården eller måste barnbarnen lämna huset som han fick göra som 7-årig. (idag ödemark – allt är rivet!)
Randi och hennes grannar som idag bor en bra bit från skjutfältet, kan de fortsätta fota den fina naturen som de bor i?(En liten by – måste upplevas!)
Fotoförbud---och där åkte jag själv dit! När jag fotade förbudsskylten så tog jag även en bild av marken bortom den… fy på mig!
Och bilden bussen som fanns i LT– den är inom blivande förbjudet område!

5.Länsstyrelsen fick ingripa mot Sveaskog, de boende fick själva strida för att bevisa att deras mark verkligen är deras mark. Pernilla kommer nu att bo som på en ö – utslängd till Försvarets makter!

Kan Linköping garantera att skyddszonen kommer att förbli en skyddszon och inte ett skjutfält? Med tanke på den kommunikation som hittills varit så är jag tveksam. Hur tänker kommunen bevaka detta?

Norra skogbygden måste även i fortsättningen vara öppen för de boende och deras besökare!

En som vill att denna fråga uppmärksammas!/Carina

Inga kommentarer: