lördag 7 december 2013

Med vilken rättighet tar jag beslut?

Jag har följt debatten om Alice Babs på Facebook och på Twitter, läst artiklar och läst blogginlägg

Och jag känner obehag!

Obehaget beror på att jag kan också ifrågasättas, som anhörig! Så till min fråga - med vilken rättighet tar jag beslut?

Jag har tagit obekväma beslut åt min make/för min make! Precis som Titti Sjöblom har varit tvungen att göra för sin mors räkning.

När kommer media kolla mina beslut?

När mina föräldrar kom på äldreboende, en med sekulär demens och en multisjuk, så fick jag också gå in och ta vissa obekväma beslut! Speciellt när den förälder med sekulär demens blev ensam!

Ska jag ut i media igen?

Vet ni alla som på olika sätt reagerat över Tittis beslut, vad detta handlar om?
Vet ni att det finns olika demenssjukdomar?

Jag har allför ofta fått dessa ord till dels, både när det gäller föräldern och maken, "Det märks inget!"

Och då har jag sagt, "Om du finns här dygnet runt, i olika situationer, så skulle du nog märka av sjukdomen!

Jag vill också att alla äldre ska få den vård de behöver! Jag vill också att de äldre ska få stimulans!
Det är inte det jag reagerar på, utan det är att här har hela Sverige fått ett reportage om en kvinna, där dottern har tagit beslut - som av en många anses fel!

Ska dottern till Alice oförmyndigförklaras? Ska jag oförmyndigförklaras för de beslut som jag tog för min förälder och som jag idag tar för min make?

Lite länkar som ni kan läsa:
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/svensson-inte-var-mans-egendom/?fb_action_ids=10151879474268731&fb_action_types=og.recommends&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/#.UqIuqdzXi3k.facebook

http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

http://www.expressen.se/noje/alice-babs-dotter-sagar-dokumentaren/?fb_action_ids=10151879531168731&fb_action_types=og.recommends&fb_source=feed_opengraph&action_object_map=%7B%2210151879531168731%22%3A1440203746199331%7D&action_type_map=%7B%2210151879531168731%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

För er som inte sett programmet så finns det här:

http://www.svtplay.se/video/1650580/alice-babs-forlorade-rattigheter

För er som vill läsa min blogg:
http://lewybodydemens.blogspot.se/

Där hitttar ni länkar till bla Bort med Skammen, Alzheimerföreningen, Demensförbundet och Demenscentrum

Ni kan även läsa på min blogg om att det finns olika demenssjukdomar! Det första jag fick lära mig när utredningen av min man började, var att inte säga att "han har demens".

Min man har Lewybodydemens, och det är inte "bara" demens. Men ni kan läsa mer om detta på de olika sidor som jag nu har länkat till

Snälla, se detta från två olika perspektiv och gå inte helt i medias ledband!
Carina


2 kommentarer:

Unknown sa...

Min spontana känsla för programmet var ett starkt obehag för den mycket osympatiska och maktfullkomliga förmyndaren som Alice Babs hade,som alltså inte är hennes dotter. Att familjen måste fatta svåra beslut som känns omöjliga har jag största medkänsla för.

Carina Boberg sa...

Hej Gunilla
Jo, jag har hört många säga samma sak om förmyndaren - kanske skulle jag inte ha valt henne om jag hade behövt hjälp med en förmyndare.

Bra att separera dessa frågor, förmyndaren som då har fått i uppgift av familjen att begränsa besöken hos den kända artisten. En annan sak är HUR hon svarade på frågorna - men man måste tänka på att det var hon som yrkesperson som talade och att utifrån det uppdrag hon har, besvara medias "tjatiga" frågor.

Mvh Carina