söndag 4 oktober 2009

Linköping ska bli en HBT-kommun

Jag träffade en f.d transperson i veckan som var. En person som idag är lycklig för hon idag är hon, och inte han.
Hon deltog på ett seminarium som jag var på som Forum för levande historia och RFSL Ungdom höll i och de utgick från materialet BRYT!

BRYT! är ett metodmaterial om normer i allmänhet och heterononormen i synnerhet. Finns att beställa på www.levandehistoria.se eller www.rfslungdom.se och har ISBN 978-91-633-2215-0

Förutom information om alla termer som förekommer i HBT-sammanhang så fick vi även göra värderingsövningar, utifrån en normkritisk pedagogik som då ska jämföras med toleranspedagogik.
Det senaste kan förenklat förklaras som att vi, heterosexuella, vita, utan glasögon, ej rullstolsburen mm, ska tolerera de som vi tycker bryter från normen..... men vad är då normen?

Enligt boken så är "Normer är alla föreställningar, idéer och oskrivna regler som formar oss människor. Normer finns överallt omkring oss, de utgör gränserna för hur vi är och får vara....... Det finns också normer som handlar om hur en människakropp förväntas fungera.... Normer har med diskriminering och makt att göra. Om man bryter mot normer genom att till exempel vara homosexuell, transperson, inte kunna se eller ha en mörk hudfärg, får det konsekvenser"

En värderingsövning som vi gjorde var att vid det påståendet som lästes upp ,ville svara ja så gick vi ett steg framåt. Diskussionen var hög under tiden och efter övningen för vi tyckte att man inte skulle ha negation i frågan, men det var meningen att det skulle finnas både svåra och lätta frågor...

Några frågor som vi fick
* Ingen har förklarat mitt humör med att jag har mens
* Jag känner att mitt språk, min religion och min kultur respekteras i samhället som jag lever i
* Jag kan välja att att arbeta med vad jag vill
* Jag har inte haft några ekonomiska svårigheter

Och till sist
* Jag kan gå hand i hand på stan med den jag älskar utan att få konstiga blickar

Vi i Folkpartiet, Linköping, arbetar just nu med vårt nya kommunala handlingsprogram för nästa mandatperiod. Där har vi raden "Samhället måste planeras utifrån den grundläggande rätten att alla ska kunna gå hand i hand längs Stångån med den man älskar, oavsett vem det är"

Vi är många i Folkpartiet som anser att HBT-personer har samma rättigheter som "normala", se tidigare inlägg som jag har skrivit.
Dessutom hade vi i fredags en debattartikel inne i Corren som Reza Zarenoe, Mattias Emanuelsson och Per-Niklas Lowén har skrivit och som handlar om Så blir Linköping HBT-vänligare

Med önskan till er alla att bli mer normpedagogiska/Carina

Inga kommentarer: