måndag 11 januari 2010

Bensköra kvinnor ska få bättre vård

Jag blev mycket upprörd när jag hör på Vrinnevilistans landstingspolitiker om att benskörhet beror på miljön, Östnytt. Det är så lätt att skjuta över ansvaret på oss kvinnor, så slipper man satsa pengar på att utforska ytterligare en "kvinnosjukdom".

Jag har under alla mina vuxna år hört att benskörhet till stor del är ärftligt, och har hela tiden varit tacksam för att jag inte har de arvsanlagen.....men det måste Vrinnevilistan missat! Eller är det bara en personlig åsikt av Lars Pettersson?

Jag länkar till Linnéas blogg som också skriver om Östergötland, som är näst sämst i landet på att behandla bensköra kvinnor.

I landet är det 23% som får behandling, i Östergötland endast 19,7%. Jag tycker nog att båda siffrorna är för låga!

Behandlingen består av ett läkemedel i tablettform, B-vitamin och kalktabletter och som dessutom är billig. Enligt docent Göran Toss kostar det knappt 400 kronor att behandla en benskör patient under ett år.... men har fler läkare samma åsikt som Lars Pettersson så förstår jag att det är så låg siffra som får behandling.

För det är diagnosen som kostar pengar ... cirka tusen kronor (1000) per patient... och det kan man ju inte betala, för vi är ju bara kvinnor som är lite sköra!!

Ett vårdprogram togs fram i höstas (enligt Charlotte Palmefors på Corren) och som har lett till en förändring. Fram tills artikeln skrevs så har benskörheten mätts upp hos ett tusental kvinnor som haft frakturer, mot tidigare mindre än hälften så många årligen.

Och detta trots finansiell kris.... Tack Göran Toss att du finns!/Carina

Inga kommentarer: