onsdag 10 mars 2010

Debatt om integration mm den 8 mars

Det är mycket man vill ha sagt under en debatt, men det är inte mycket tid man har på sig!
Speciellt när det är så tunga namn inbjudna och speciellt när Gerda Antti också var med.

Se det fina fotot från Corren och läs vilka som nämns i texten.

Tydligen ska man göra uttalande som Murre för att man ska komma med i texten... men jag finns ju på bilden!
Min son nämnde senare att han hade observerat att vi satt "sorterade", kvinnor till höger och män till vänster....vilket fotografen också såg! Men det var inte uttänkt utan det bara blev så.

Tillbaks till det som jag inte fick sagt (inte kom ihåg eller inte fick på grund av tidsbrist!)

Jag ville diskutera det som orsakade denna debatt - bl.a. synen på imamen! Och som Gerda också tog upp i sin artikel och Effat också nämnde i sin. För er som inte har texten så ska jag skriva ner den:
......."Och varför är de svenska imamerna så tysta med att de som muslimer allmänt tror är religiösa föreskrifter inte är något som Koranen föreskriver?" (från Gerda)
......"Att några män sitter och tolkar Koranen och vi ska rätta oss efter deras tolkning år 2009 i en av världens mest utvecklade demokratier är skrämmande." (Effat)


Jag och två folkpartister till träffade en imam för något år sedan. Jag hade bl.a. en fråga till honom - var står det i Koranen att en flicka inte får sitta bredvid en kille i klassrummet?

Svaret var att det inte står något om detta. Vem är det då som sitter och styr över våra barn, ungdomar och kvinnor? Detta hade jag gärna diskuterat och lärt mig mer om.

Men det kanske blir vid nästa debatt?/Carina

Läs mina tidigare inlägg, dels inför debatten dels samma kväll efter debatten.

Inga kommentarer: