söndag 7 mars 2010

Gäst i samhället? - debatt 8/3

I morgon ska jag delta i en debatt om integration i Skäggetorp.

Har under de två sista veckorna samlat på mig material och intensivt studerat och pluggat på nu i helgen..... för jag vet inte riktigt vad som kommer att ske!

Gerda Anti kommer så det kan bli om hennes artikel tidigare i Corren om etiska rådet i Migrationsverket.
Ska denna artikel ligga till grund för debatten......om etiska rådet?

Effat Mirsafdari, chef för Internationella kvinnoföreningen i Linköping (IKF), säger i sitt svar till Gerda att "Vem har gett några män mandat att representera alla Sveriges muslimer?".
Är Effat emot etiska rådet och vad anser hon om Gerdas artikel?

Temat för debatten är integration - Corren gick i går ut med att man kan vända sig till dem med frågor... som sedan lämnas till panelen. Den annonsen som finns om debatten heter Gäst i samhället - har du .... Rätt namn? Rätt utseende? Är du svensk eller? Rätt kläder?
Ska det bara handla om hur man får jobb/utbildning och bra bostad eller blir det även frågor om imamens roll, hederstraditioner, mottagandet av flyktingar eller.....?

Kvinnodagen den 8 mars, blir det många kvinnor som kommer?

I går hade Folkpartiet Östergötland sitt årsmöte och i samband med det gästtalade Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister.
Karin Granbom Ellison har skrivit på sin blogg om besöket.

Folkpartiet vill bland annat att alla nyanlända ska få minst 60 timmar samhällsinformation under sin introduktionstid. Här kan man bland annat gå igenom vad en förskola är, 15-timmars-barn (vet du?) eller hur man gör för att besöka en vårdcentral.


Inläsningen har så här långt gått bra, tycker jag täckt upp alla områden som jag nämnt ovan. Och jag vet att det kommer folkpartister dit för att stötta mig!
För det är just den där frågan som jag inte är förberedd på som oroar lite..... men jag kan nog detta!

En som nu ska göra något annat ett tag... smälta alla tankar och känna att jag har en kunskap genom mitt uppdrag som ordförande i GU Skäggetorp.

Återkommer efter debatten/Carina

PS Sedan är det dags för nyladdning inför nästa debatt/tävling den 15 mars DS

Inga kommentarer: