lördag 24 april 2010

Slöjförbud i Belgien

På min debatt, se tidigare inlägg, fick jag frågan om burka.
Min åsikt är att om det ska vara något förbud, så är det arbetsgivaren som ska ställa krav på att kunna se ansiktet.

Jag kan nog också tycka att man ska visa ansiktet vid tillfällen när man måste legitimera sig....men det kan man ordna på olika sätt....men då blir det omständigt, och då kan jag tänka mig att kvinnor, som av olika skäl döljer ansiktet, undviker dessa situationer. Är det då demokratiskt...får fundera mer där!

I Belgien har man denna diskussion, likaså i Frankrike.

Vill vi ha kollektiv rasism? Ska även nunnor förbjudas ha sina dok?

Nu är det dags för Folkpartiets vårkampanj. /Carina

Fler som skrivit:
Odelberg, Tegnvallius, Pettersson, Gulan

3 kommentarer:

Jakob Krabbe sa...

Detta är ett stort svårt och ett ämne med svår utgång som "defaultläge"...

Hur ska man svara för att vara politisk korrekt??

Jag hade diskussionen med en FP politiker i helgen... Vi resonerade väl liknande som det du skriver. Att man måste legitimera sig. Sen kan man ju inte köpa hamburgare av en kvinna i burka, men det kan ju knappast kallas diskriminering då försäljare innebär att man representerar arbetsgivaren...

Generellt tycker jag inte man kan skapa denna typen av lagar. Då skulle man i konsekvensens namn förbjuda "karnevaler och maskerad på offentlig plats"...


***
En reflektion: De flesta kvinnor som har olika former av bonader väljer faktiskt att ha det. Det är intrycket av min 100% ovetenskapliga undersökning... efter att pratat med några personer om detta.

En annan reflektion: ...och detta är betydligt viktigare!! En muslim skojar, antyder, eller åsyftar ALDRIG NÅGONSIN på något som har med gris eller svin att göra. Det är ingen hemlighet.

När diskussionen med svininfluensan gick som hetast i höstas var det några skolungdomar som sa att "svin är gris, va? vi är muslimer och vi äter inte gris så vi kan inte bli sjuka, vi behöver inte spruta..."

Så.... när min liberala vän skrev om valfläsk på sin blogg upplyste jag henne om detta svin influensa-faktum.

Jag föreslog att hon skulle byta till "vallöfte" och låta andra ta den diskussionen.

Därför borde Folkpartiet skriva om vallöfte i allt sitt material. Det är en ny tid. Personligen gillar jag inte denna debatt... men vem orkar förlora röster på såna grejer???

Ni skriver vad ni vill, men vallöfte är ett uttryck som inte kan missuppfattas. Lycka till!!

Carina Boberg sa...

Hej Jakob
Varför kan du inte köpa hamburgare av en kvinna med burka?

Vad bra att du håller med om att inte kan stifta lagar. Men sedan hängde jag inte med.....varför ska Folkpartiet skriva om sina vallöften...inte har vi väl ordet valfläsk?

Mvh Carina

Jakob Krabbe sa...

Nej... nu var det mycket missförstånd här...

Ursäkta mig! Jag skriver för mycket!

1. Jag kan visst tänka mig att köpa mig en burgare av en kvinna med burka... men tänk om du kliver in på MAX... helt plötsligt värdesätter man att faktiskt kunna se den man pratar med i ögonen.

Samma sak som arbetsgivare. Alla B2C företag är måna om att "man har en enhetlig klädsel mot kunderna"... Jag kan faktiskt förstå den arbetsgivare som inte vill att anställda ska fronta med burka!

Men visst, det kanske inte är PK att tycka så, men att driva företag handlar om att tjäna pengar och det är inte heller "fint" att göra!! Det är inte heller PK att tjäna pengar!! :-)

Om det hade varit fint hade det stått i Folkpartiets handlingsprogram på hemsidan... men av någon anledning saknas det...!! :-)

***
2. Nej, det är bra.