måndag 2 september 2013

Spetsutbildning på Folkungaskolan

Lovade i förra inlägget att jag skulle återkomma! Har lite svårt att länka när jag sitter med plattan, lättare med "vanlig" dator.

Till Nyköping hade jag med mig Gabriel och Mira från Folkungaskolan Spetsutbildning i samhällsvetenskap - Hållbar utveckling.

Årets tema var miljöfrågor och hur regionerna i Europa kan samarbete och förbättra villkoren för alla invånare, både på landsbygd och i städerna.

I detta inlägg vill jag berätta om den utbildning som Gabriel och Mira går på - länk: http://www.linkoping.se/sv/Skola-barnomsorg/Gymnasieskola/Kommunala-gymnasieskolor/Folkungaskolan/Folkunga-Gymnasieskolan/Utbildningar-med-start-ht2011/Spetsutbildning-inom-hallbar-utveckling/

I utbildningen ingår det tre perspektiv - Ekologiska, Sociala och Ekonomiska och man arbetar utifrån 4 teman, Gemensamma examinationer, Vetenskapshandboken, Avslutningsseminarium/ universitet och Ökade kontakter med univeritet och andra aktörer i samhället.

Har förut skrivit om utbildningen, tyvärr tror jag inte att TV-filmen finns kvar!

Som folkpartist är jag stolt över att vi kan ge spetsutbildning på våra skolor, både gymnasie och grund. Behovet av duktiga ungdomar finns för att vi i Sverige ska kunna klara den vetenskapliga konkurrensen mot omvärlden!

Det som imponerade mig under veckan i Nyköping är den kunskap som våra elever har, och det intresse som finns för miljöfrågor. Ska bli kul att följa Gabriel och Mira i deras vidare utbildning och jag vill tacka dom för en trevlig vecka och önska dem lycka till!

Kram Carina




Inga kommentarer: