måndag 4 februari 2013

Fusk eller inte fusk

Försäkringskassan, som statlig myndighet, har ett stort ansvar när det gäller kontroll av assistentersättning.

Linnéa Darell har skrivit om LSS och personlig assistent på sin blogg. Bland annat detta:

Det var väl inte så här det skulle bli? Alliansregeringen med Bengt Westerberg (FP) som socialminister i början av nittiotalet införde LSS inkl den personliga assistansen. En reform som många med omfattande funktionsnedsättning beskrivit som en revolution. De fick möjlighet att delta i föreningsliv, att kunna arbeta och att kunna delta i sina barns aktiviteter som andra föräldrar. De kunde styra över sitt vardag på det sätt som vi utan funktionsnedsättning tar för självklart.

Det har framkommit vid ett antal gånger att det fuskas. Det senast jag har läst om är här i Linköping . Men om vi då återgår till min första rad i detta inlägg - Försäkringskassans roll! För det är väl inte meningen att alla andra ska drabbas för att det är några som fuskar? Och vad är det för läkare vi har som skriver ut intygen?

Ska vi förbjuda anhöriga, som jag läste idag under Ordet fritt - "förbjud anhöriga som personlig assistent"....är det dit vi vill komma?
Ja, om det är en hel familj kan man kanske titta en gång till......men dra inte undan all hjälp för att vi nu har dessa bedrägerier!

Hur ofta ska man kontrollera - behöver alla som får personlig assistent kollas vartannat år eller räcker det med vart femte år? En del fall behöver ju hjälp hela livet......

Jag vill att vi ska se på de behov som finns och inte gå till överdrift. Bättre kontroller och fånga dom som fuskar men ta även hänsyn till dem som är i behov av assistenter.
För någon återgång till institutioner vill inte jag ha....och inte du heller, väl?

/Carina






4 kommentarer:

ef sa...

Jag håller absolut med. Kontrollera vissa oftare än 2 år, och andra räcker gott och väl med 5 år. Där kan FK spara lite pengar. Om de anställer folk som kan sin sak, så kanske vi medborgare slipper utsättas för både det ena och det andra. I vårt fall dröjde det 6 år innan de gjorde sin 2-årsbedömning, och resultatet blev helt oförändrad assistans. Då skulle FK rimligtvis förstå att det skulle räcka om de kollade upp det efter 5-6 år igen!

Carina Boberg sa...

Hej ef
Tack för att du läser min blogg. Och jag håller helt med dig.

Mvh Carina

Anders Hammarlind sa...

Rätt besynnerligt resonemang från F-Kassan. Det fuskas, och det gör det dessvärre. Men tänk om Skatteverket sa detsamma. Det fuskas med skatterna alltså lägger vi ner skattehanteringen. Märkligt.
I övrigt håller jag dina ord som kloka, den här frihetsreformen ska bara inte få bli till stickor och strån.

Carina Boberg sa...

Tack Anders
Viktigt att vi är många som reagerar på detta och hjälps åt, för de som är i behov av LSS ska inte drabbas!

Mvh Carina