tisdag 21 juli 2009

Fritidspolitiker - på nätet

När jag nu har börjat blogga så gäller det ju att lära sig alla finesser. Dels hur bloggen ska se ut dels hur man hittar artiklar som man vill skriva om.
Artiklar kommer jag åt, i pappersform, men sedan är det ju det här med artiklar i digital form. Nu när jag har lärt mig att lägga in artikeln i texten och inte bara i rubriken, som jag fick göra i början, så finns inte artikeln!
Jag ville skriva om dem i Ljungsbro som drabbats av att fast telefon inte fungerar. I går var det om min käre jobbarkollega, som inte kan ha kontakt med sina barn och idag finns det en artikel om barn som inte kan nå sin far. Sammanfattningsvis så sker det tydligen inget förrän media får tag i dessa nyheter, men varför inte lägga ut artikeln på nätet........ för jag har letat!

I förgår såg jag ett program som handlade om Martina på SVT1. Tom Alandh har träffat henne sedan hon var fem år och jag är djupt imponerad av Martina och hennes mamma, vilken kamp de för mot samhället! Och det enda de vill är att Martina ska få samma vardag som Du och jag....

I Linköping har vi sedan valet 2006 haft möjlighet att skriva ledare i Linköpings Tidning, vilket vi Folkpartisterhar tagit fasta på! Där skrev jag bla om hur det är att vara fritidspolitiker. Nu är det ca 2 år sedan jag skrev det, men är fortfarande aktuell.

Linnéa Darell m.fl har skrivit om abortregister utifrån en artikel i SvD. Jag håller med henne i frågan och även med Cecilia Widegren (M) som medverkade i Studio Ett i går.

Som ni ser så tränar jag för fullt för att klara av att länka artiklar/program/sidor/bloggar till mitt inlägg. Har gett mig själv denna sommar att få igång denna blogg och då är länkning ett viktigt redskap för mig. Att kunna sprida nyheter vidare sker både i pappersform och digitalt, som i ex. Facebook. Det var där jag första gången läste om abortregistret!
Även om jag har lagt upp feeds, RSS och allt vad det heter så känner jag mig fortfarande som en nybörjare. Att kunna hänga med i det digitala flödet kräver tid och intresse, men jag är på gång!

En fortsatt skön sommar önskar jag er alla och en liten bön till Corren - lägg ut artiklar på nätet!/Carina

Inga kommentarer: