lördag 31 juli 2010

Linköping - en stad för alla?

Folkpartiet fortsätter att synas i Corren (tyvärr ingen länk) där två folkpartister blir intervjuade.
Dels Joakim Anrell, som ordförande i RFSL Linköping, dels Reza Zarenoe som får ge sin syn som landstingspolitiker. Bra!

I går fick jag in min debattartikel och idag blir Joakim Anrell intervjuad. Folkpartiet syns!

Jag kommer här att redogöra för artikeln:
"Det är betydligt lättare att vara hbt-person i Linköping i dag än för tio år sedan. Men det finns Linköpingsbor som inte vågar komma ut.
- Jag möter ungdomar som är förtvivlade, säger Joakim Anrell, ordförande i lokala RFSL"


I Folkpartiets "Handlingsprogram för Linköping 20101-2014" så vill vi att ett antal HBT-coacher utbildas inom kommunens förvaltingar. Dessa ska ha huvudansvaret för att korrekt överföra och följa upp kunskap om HBT-gruppen inom såväl skolan som omsorgen.

"Det förväntas att du är heterosexuell. Att du lever enligt normen. Om du inte gör det innebär vardagen ständiga frågor och kommentarer om ditt liv och din sexualitet."

Den 4 oktober 2009 skrev jag om normer och för bara någon dag sedan var jag inne på Ungdomsstyrelsen och hittade materialet
hon-hen-han.

"Ändå har mycket hänt den senaste åren. På 1990-talet var klimatet ett helt annat. Joakim Anrell, som flyttade till Linköping 1994, minns ett personligt telefonhot och personer i huvor med påkar utanför RFSL:s lokaler.
En gång blev jag nerslagen på utestället Maxim för att jag kysst en kille. Vi satt väldigt undanskymt vid ett litet bord, men en man såg oss från baren. Det var mer intolerant klimat i Linköping då."


Vi har i vårt handlingsprogram speciellt skrivit in om att Linköping ska bli en HBT-vänligare kommun. Alla människor måste känna sig trygga, oavsett om den kärlekspartner man väljer att dela sitt liv med är av sitt eget eller motsatt kön. Linköpings kommun har ett stort ansvar för att påverka denna samhällsutveckling.

Fortsätter med Correns artikel:
"-Att växa upp som tonåring och tvingas höra att homosexualitet är en stor synd kan bara få förödande konsekvenser för alla. Det är omöjligt att ändra sin sexuella läggning. Jag möter ungdomar från såväl muslimska grupper som pingströrelsen, som är totalt förtvivlade över att de inte kan vara den de är."

Linköping är idag på plats 22 av 290, vi kan bli bättre på att bli en kommun ur ett HBT-hänseende.

Nationellt:
SD har sin syn på homosexuella, vilket också Seved skriver om. Och Amanda, som jag skrivit om några gånger, var i går glad! Men nu har något hänt....kan det vara KD?

En som ser framåt!/Carina

Inga kommentarer: