tisdag 25 augusti 2009

Barn förgiftas av tobaksarbete

Jag läser i dagens Corren att tusentals barns som arbetar på tobaksplantager i Malawi (bara där?) lider av nikotinförgiftning som motsvarar 50 rökta cigaretter per dag! Vilken tur att jag har slutat röka.....

Kanske denna nyhet kan få fler att sluta röka - men är det en nyhet..... nog måste man ha vetat om dettta .... barnarbete som arbetar med produkter som vi vuxna vill ha...

Det är Plan som har tagit fram en rapport, som visar att via huden tar barnen upp till 54 milligram tobaksgifter! Även femåringar.....

När ska vi vuxna bete oss som vuxna som ser till våra barns bästa?

Har sedan många år tillbaks haft fadderbarn via Plan, först var det en flicka i Honduras och idag är det en pojke i Bangladesh. Något som kan rekommenderas för man vidgar sina vyer, inte bara jag utan hela familjen. På deras hemsida så finns det en anmälan till att bli fadder - bli det du också!

Har idag skickat in en insändare till Linköpings Tidning om de skriverier som var under sommaren om ungdomars klädsel och beteende - men jag vill avvakta tidningen först innan jag lägger ut insändaren här på bloggen.

En något förkyld bloggskrivare/Carina

Inga kommentarer: