torsdag 18 februari 2010

Att bli fritidspolitiker

Inte ett lätt beslut!

Man vågar inte, eller så har man för mycket skinn på näsan, och blir stoppad av dom som vet bättre.
Eller så är man för ung eller för gammal. Seved har skrivit om att vi behöver släppa in fler yngre och det är rätt. Men vi behöver också släppa in fler nya. . Även Anna har skrivit om unga i politiken

Varför blir man då fritidspolitiker... eller kommunalråd som vår talare på Folkpartiets årsmöte talade om i går? På min hemsida finns ett inlägg, som var i Linköpings Tidning för ett bra ta sedan.

Men vad anser jag idag? Jag står som nummer 2 på kommunlistan och sista person på riksdagslistan (ankare) och jag har byggt upp min valplattform... så några tankar måste jag väl ha, om att ha uppdrag, nu när jag har börjat bli "varm i kläderna".

Är det för att jag vill ha makt? Är det för att jag vill komma bort från mitt jobb? Är det för att jag vill ha bra betalt? ..... Ni som känner mig vet nog att detta inte stämmer på mig.

Jag gillar mitt jobb... att få vara ute i verkligheten, och tampas med mina ungdomar.
Makt...jag är rätt försiktig av mig, och det är nog mer så att andra tycker till vad jag ska göra....
Ekonomin... jag är glad så länge min tjänstledighet betalas och att jag inte går back. Jag går några hundralappar plus varje månad, jämfört med min lärarlön, men med tanke på allt arbete som jag lägger ner på min lediga tid så tror jag att jag kan unna mig det.

Information - mitt ledord! Demokrati - mitt rättesnöre! Räcker det?
För att få kunskap så måste man få information.... ja, jag får nog lägga dit det ordet också. Kunskap - mitt nöje!

Att göra rätt för sig, alla behövs, delat ansvar, rättvisa och solidaritet. Bra begrepp!

I morgon bitti åker jag till Stockholm på kandidatutbildning, i tre dagar! Vad kul det ska bli!!!
Och vad mycket jag kommer att lära mig. Tack kommunföreningen att jag får åka, och dessutom i så fint sällskap - vi är fyra personer härifrån.

Nu ska jag gå in och kolla vad som skrivits på Facebook och så ska jag nog kolla mina folkpartikollegors bloggar... återkommer nog med några länkar!

Jag som vill ha din röst 2010/Carina

Inga kommentarer: