tisdag 12 oktober 2010

Nya läroplanen för grundskolan

Läser SvD om att vi nu ska "låta pekpinnarna vila".

Om det är en uppmaning till mig som folkpartist eller till mig som lärare vet jag inte.
Kan även vara en uppmaning till massmedia - "det har debatterats intensivt att Björklund vill att man ska ägna kristendomen lite extra uppmärksamhet....... Tala om storm i vattenglaset" (SvD)

Läst många bloggar om kristendomen betydelse i religionen - självklart! Vi ska förändra men inte utplåna - varken det ena eller det andra!

Så här står det i läroplanen om religionen; "sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser" (SvD)

Lyssnade på ett seminarium förra veckan, Andrew Wingate, som sa så här:

"Kristendomen är den största religionen i världen, därefter kommer katolisism och islam. I de länder som nu växer ekonomiskt är kristendomen starkast"

Vidare sa han "Kristendomen uppfattas som lite svag i Europa för vi vågar inte synas, så därför verkar det som islam växer"

Tycker att Jan Björklund gör rätt i att behålla religionskunskapen, där vi tar upp alla religioner, men att kristendomen lyfts lite extra!

Fler som skriver om detta är: Odelberg, Olof Lindquist, Per och Rasmus

/Carina

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Därefter kommer katolicism..." Vad nu? Sedan när är katolicism INTE en variant av kristendom??? De flesta kristna i världen är katoliker - t.ex. hela Latinamerika.

Carina Boberg sa...

Hej Anonym
Intressant att jag får inlägg om religionen, igen!

Nu skrev jag vad Andrew sa, men jag utgår också från mina egna kunskaper och det verkar inte som vi har samma åsikt där.

Sedan kan man ju diskutera vad Andrew menar, men jag har tolkat det som att det är tre olika religioner han pratade om och att han gjorde en jämförelse mellan dessa tre.

Mvh Carina