söndag 28 november 2010

Etableringsreformen

I torsdags var jag med på Bildningsnämndens novembermöte - mycket spännande!
Jag blir ju ordförande för denna nämnd 1/1 2011 och jag ville "känna av" stämningen lite så här innan jag tar över. Blir inte lätt att ta över efter Bengt, men jag ska göra mitt bästa!

Hade tänkt att vara med även på decembermötet men Östsam har ett intressant seminarium denna dag - tack Linnéa för tipset!
Då får Bengt avsluta sin politiska karriär med sina ledamöter i lugn och ro och jag passar på att lära mig lite mer om etableringsreformen.

Den 1 december tar Arbetsförmedlingen över ansvaret för dem som har fått permanent uppehållstillstånd.
Arbetsförmedlingen har en mer helhetsbild av var jobben finns så det är bra, gäller att utnyttja de kontakter som finns på andra sidan kommungränsen!

Erik Ullenhag, Integrationsminister, har uttalat sig både på hemsidan och i tidningen NU - "Jag tror jag vågar lova att de satsade pengarna för att få igång systemet kommer att betala sig." "De kommer inte längre att möta socialen utan arbetsförmedlingen när de har fått sitt uppehållstillstånd"

I Linköping arbetar vi redan utifrån detta perspektiv, via Jobbtorget. De kommer nu att successivt fasa ut detta arbete under 2011 och 2012, men behåller SFI, samhällsorientering och vuxenutbildningen under sin enhet.

Etableringsreformen:
* AF får ett samordnat ansvar för etableringsinsatserna
* AF ska sätta upp en etableringsplan för den nyanlände - målet är ett jobb
* För att ersättning ska betalas ut måste individen aktivt medverka i etableringsinsatserna
* Ersättningen är lika för alla oavsett var i landet man bor
* Etableringslots - en ny aktör - som ska stödja den nyanlände under etableringsperioden
* Nyanländ som har en etableringsplan ska delta i samhällsorintering
* Ersättningen ska vara individuell - vilket gynnar kvinnorna


Reformen måste följas upp efterhand, men inriktingen med att skapa en struktur runt den som har kommit snarare än runt myndigheten är rätt, avslutar Erik.

Ska bli intressant att följa detta/Carina

2 kommentarer:

CosmoKultur sa...

För att reformen skall lyckas välkomnar jag en mer nyanserad bild av komplexiteten i frågan. Inte minst genom att ta vara på de framgångsfaktorer som identiefierats när det gäller etablering av nyanlända som kommit till Sverige av flyktingskäl eller av skyddsbehov.

Läs gärna mer i artikeln på DN-debatt http://www.dn.se/debatt/etableringsreformen-ar-ett-riskprojekt-1.1214703 eller delta i dialogen på bloggen http://blogg.aftonbladet.se/etableringsreformen

Carina Boberg sa...

Hej CosmoKultur
Tack för tipset - jag ska kolla artikeln!

Återkommer med inlägg efter seminariet och när jag kan lite mer.

Mvh Carina