tisdag 29 mars 2011

Fullmäktige, FN-spel och Svensk Näringsliv

Jag sitter i karantän......

När tiden för detta kommunfullmäktigemöte ändrades från 14.00 till 9.00 så var jag redan uppbokad att inviga FN-spel. Därtill kom sedan en kort intervju hos Svenskt Näringsliv. Så nu sitter jag här...för jag kan inte var med och sedan gå ifrån....då väljer jag att ha en ersättare fram till ca 11.00 och sedan gå in som ledamot.

Dessutom ska jag svara på en interpellation - men det blir nog i eftermiddag - bolagen tar nog sin tid!

Vad ska jag göra 10.00?
Katedralskolan har sitt årliga FN-spel och jag får inviga detta!
Under tre dagar ska ca 150 rollspelande elever vara internationella diplomater. De ska diskutera sex olika konflikter, dels i utskott dels i Generalförsamlingen.

Konflikterna i år är: Klimat, Handel, Kärnvapen, AIDS, Folkrätt och Jämställdhet...och dessa har också ett antal underrubriker!

Men det som imponerar mig är den förberedelse som eleverna haft innan! Det ska skrivas resolutioner, läggas fram operativa klausuler och röstas i utskotten för att sedan föra fram de framröstade resolutionerna i Generalförsamlingen.
Och det är inte bara att tala utan de regler som finns i verklighetens FN ska följas.....mycket imponerad!

Återkommer med rapporter - nu ska jag dels ladda för detta, för intervjun med SN och fixa svaret på interpellationen i KF

/Carina

Inga kommentarer: