torsdag 18 augusti 2011

Invigning av Kammarmusikfestivalen

Mitt tal:

Att få inleda denna festival, i kammarmusikens tecken, är en ära för mig! Jag tackar redan nu för att jag fick denna inbjudan och jag hoppas att ni alla kommer att få en fin kväll.
En historisk tillbakablick på kammarmusiken, som benämning från 1600-talet, så avses musik som sjungs eller spelas av ett fåtal musiker. För i kammarmusiken, som skiljer sig från orkestermusiken, så är det samtalet mellan de olika stämmorna, oavsett om det sång eller instrumentell musik, som är viktigast. Ingen solist men med olika stämmor som har en unik roll i det musikaliska samspelet. Och ingen dirigent!

Men ikväll ska vi få lyssna på en person - Staffan Scheja som bland annat ska spela verk av Franz Liszt. Staffan lärde jag känna lite i programmet Stjärnorna på slottet men har ännu inte haft tillfälle att lyssna på i verkligheten.
Så jag kommer sedan att sätta mig i stolen, tillsammans med er, och njuta av det fina pianospelet.

Den 13 augusti startades Östergötlands Musikdagar med en hyllning till Jussi Björlings 100 år och avslutas den 20 augusti med bland annat en paneldiskussion här i Konsert och Kongress utifrån temat Kammarmusik – av vem, för vem?
Kammarmusikfestivalen arrangeras av MIL och Sensus och är en del av detta arrangemang.

MIL – föreningen Musik i Linköping – bildades under 70-talet, så historiskt att man kan säga förra seklet! MIL arbetar för att du och jag, som publik, ska få tillgång till ett rikt musikliv här i vår kommun.
Och att då få vara här i Crusells egen hall, som satt sin prägel på vårt musikliv, ger ju kvällen en extra krydda.
MIL delar regelbundet ut Crusellstipendiet, som instiftades 1987 och ges till unga lovande svenska dirigenter. Ett av de få i Sverige som är avsett enbart för dirigenter.

För att kunna växa och få nya kunskaper, genom bland annat kulturskolan men även genom Sensus, så kan vi alla klara nya utmaningar i livet. Livet som periodvis kan vara tufft, det är vi nog alla överens om, då är behovet av musik som störst. Att avnjuta en liten visa ensam hemma på kammaren eller en stor konsert tillsammans i en social gemenskap, det är helande för själen!

Genom kommunens Kulturskola får många ungdomar möjlighet att lära sig att spela eller sjunga. Har själv två döttrar som spelat dels piano dels kontrabas och har haft möjligheten att avnjuta ett antal konserter med mina telningar. Men de har inte gått vidare till att bli professor som Staffan Mårtensson. En person som är en efterfrågad solist och kammarmusiker på festivaler både här hemma i Sverige och utomlands.

Denna musikfestival är en del av den stadsfest som Linköping har i dagarna, med musik och aktiviteter för både unga och äldre.
Kommunen, och jag som kommunalråd, tycker det är viktigt att vi kan samlas och avnjuta musik som publik, men även att själva få musicera.
Med dessa ord vill jag inviga kammarmusikfestivalen 2011

Inga kommentarer: