lördag 26 maj 2012

Sommarjobb för ungdomar

Offentliga sektorn och näringslivet har en skyldighet att hjälpa våra ungdomar med sommarjobb, så långt som möjligt.

I Linköpings kommun har vi valt att hjälpa dem som är i störst behov av få in en fot på arbetsmarknaden. Många av våra platser är reserverade för ungdomar som löper stor risk att i vuxen ålder fastna i utanförskap. Svaret på det, från sossarna, är att den siffra som är på 720 plaster inte är något att skryta med......

Nej, det är klart om man tänker att det är det offentliga, i detta fallet kommunen, som ska stå för alla sommarjobb. Jag skulle mycket väl tänka mig fler sommarjobb inom kommunen, men då måste vi också vara beredda på att betala. För sossarna tycker att vi ska göra som i Nynäshamn - att alla ungdomar ska garanteras minst tre veckors sommarjobb.

Då kanske det passar bra med den utmaning som Corren hade för ett tag sedan - att de ordnar med ett (1) jobb och företagen 100.....om då Corren ordnar med 2, fixar då företagen 200?

Jag vet att Landstinget har ett antal sommarjobb, jag vet att många företagare ute på landsbygden erbjuder våra ungdomar sommarjobb, jag vet att många företagare inne i City och ute i våra stadsdelar hjälper till...........ska vi ta över alla de platserna?

"Jobb och utbildning bygger Sverige" - på ex Anders Ljungstedts gymnasium (ALG) finns detta. Eller som Carin Jämtin sa när hon var i Linköping pch pratade jobb och utbildning "På Ljungstedtska hantverksprogrammet har man helt andra förutsättningar och stora förhoppningar inför framtiden". Bra, det tycker jag också!

Senast jag var på ALG, nämndes ordet segregation - eftersom det nu kommer att bli ett Centrum för yrkeskunskap. När jag läser Karin Rebas i Corren så reagerar hon också på detta.
Det värsta jag vet är när man skyller på det fria valet - att det är det som orsakar segregation i våra grundskolor. Om jag då går tillbaks till ALG - nu pratar många om risken för en segregerad skola när det ska bli yrkes- och företagargymnasiet (förutom estetiska programmet) - men den diskussionen har inte funnits om ett praktiskt program hade försvunnit från en annars rent teoretisk skola........

Jag tycker sossarna nedvärderar möjlighetern för våra elever att få gå på en bra skola med inriktning på det mer pratiska inslaget.
Men hur får man eleverna att söka till de utbildningar som ger jobb -varför söker så få industri- eller vårdprogram. Har stor respekt för det fria valet, men vi måste kanske bli tuffare - att vi måste utbilda våra gymnasieelever för den arbetsmarknad som finns?

Inga kommentarer: