måndag 9 november 2009

Murens fall

Det är många som skriver om händelserna för 20 år sedan. Folkpartisten Ann-Marie är en av dem.

I kväll är det manifestation till hågkomst av Kristallnatten i Linköping. Så jag vill uppmärksamma 20 års dagen genom bloggen istället.

Vägen mot murens fall 1989 började redan i maj, kan man läsa i Corren. Då avstod kommunisterna i Ungern och Polen sitt maktmonopol och den 2 maj började Ungern riva ett 20-årigt taggtrådstängsel vid gränsen till Österrike.

Jag som är född -55 kommer ihåg dessa händelser, men de som är yngre har inte själva upplevt detta. Jag har inte upplevt andra världskriget så min uppgift är att lära mig vad som hände. Men aldrig att jag en sekund skulle tvivla på att allt som redovisas, på olika sätt, har hänt.

För på sidan innan artikeln om Berlinmurens fall, så kan man läsa vad Niclas Ericson skriver. Tack Niclas för "Eftertänkt"!
Rubriken är "Unga som inte söker sanningen" och handlar om sanningsrörelsen. Vilket ord.....

Skriver som det står i tidningen:
När en gymnasieklass i Jönköping skulle göra ett projekt om Förintelsen uppfattar tre fjärdedelar av eleverna hemsidor från förintelseförnekare som mer trovärdiga än officiella sajter om Förintelsen. Projektet filmades av TV4 (Kalla fakta 2/9 2007)

Skrämmande!

Nästan var femte svensk under 30 år tror att USA:s regering under George W Bush låg bakom attacken mot Word Trade Center den 11 september 2001 (enligt en undersökning från Novus opinion).

Undrar vad Sanningsrörelsen säger om Berlinmurens fall för 20 år sedan?

Rösta på mig i kommunfullmäktigevalet 2010/Carina

Inga kommentarer: