fredag 15 januari 2010

Transportforum 2010

För några år sedan var jag med på transportforum som politiker och i år fick jag förmånen att åter delta. Dessutom är det alltid i Linköping.... mycket bra reklam för oss eftersom de återkommer varje år.

Imponerad av logistiken när 1 800 personer ska äta lunch under 1 timme och det funkade! Båda dagarna!
En stor eloge till Konsert och Kongress .

Transport 2030 var en gemensam punkt under första dagen, som inleddes av VTI:s generaldirektör Jonas Bjelfvenstam och Infrastrukturministern Åsa Torstensson.

"Genom projektet Transport 2030 genomför näringsliv och myndigheter i Sverige en gemensam satsning. Ambitionen är att utforma en framtid där vi klarar ekonomisk utveckling och ambitiösa miljö- och klimatmål."

Fler tips att gå in på:
Vision Zero, IVA och Hållbara städer

Det är VTI som anordnar forumet och på kvällen, under buffén, så hamnade jag vid ett Linköpingsbord..... märkligt.
Mina bordsgrannar forskar på Linköpings Universitet och de har varit med under ett antal år... för forumet är ett tillfälle när många forskare samlas (även mer informella möten både dagen innan och dagen efter forumet)... mycket uppskattat!

De två sessionerna jag deltog i (kunde inte vara med torsdag förmiddag) var "Den goda staden - nästa steg" och "Hållbara städer". Intresserad av samhällsfrågor, som ni ser......

Några uttryck som jag fastnade för:
* 60 % av EU:s invånare bor i städer och de producerar 85 % av EU:s BNP
* Stad och region är beroende av varandra
* Kommunens betydelse för sitt omland och omlandets betydelse för kommunen
* Trygghet och jämställdhet i offentliga rum
* En plan betyder ingenting förrän någon tycker att den gör det

Jag som vill satsa på trygga bostadsområden/Carina

Inga kommentarer: