fredag 30 april 2010

Klarar sig inte sossarna utan facket?

Men nu blir jag besviken på Corren, trots 2 helsidor i A-delen finns det ingen länk!

"Vem bestämmer i Motala när Socialdemokraterna och Vänstern träffas inför socialnämndens sammanträden? Corren kan idag avslöja att Kommunal regelbundet deltar i partiernas gruppmöten. Kommunal är fackförbundet för många av kommunens anställda. Så frågan är: företräder partigrupperna personalen eller väljarna?"

Så stor det i ingressen. Lite mer vad som står på dessa två sidor:
* Inte olagligt - men anmärkningsvärt enligt en statsvetare.
* Det här tär på förtroendet för poltiken, säger folkpartisten Maths Andersson (opposition)
* Politiker för S och V gillar det mångåriga samarbetet och tycker att det fungerar bra
* Lennart Cromnow, ledarskribent för Corren - Skäl nog att inte rösta på S

För egen del förstår jag inte, av demokratiska skäl, vad facket har på gruppmötet att göra! Speciellt anmärkningsvärt är att de deltar vid upphandlingar om ex. äldreboende. Är det demokrati?

Vad är demokrati för S och V? Tydligen inte samma sak som för mig som folkpartist!

Om vi då återgår till upphandlingen, så säger Lennart så här:
"Det är de äldres behov som ska avgöra hur politiken styr vården, inte personalens intresse. Om S och V kan misstänkas för att ensidigt ta parti för personalen och för att till och med uppmana till bojkott av en enskild vårdgivare är det naturligt ett politiskt problem för partierna.....Att sekretessbelagda uppgifter kan ha fått otillbörlig spridning är naturligtvis också allvarligt."

Kan man anmäla detta?/Carina

5 kommentarer:

Jakob Krabbe sa...

Det är mycket som är konstigt och bakvänt i vår värld... När jag arbetade på tryckeriet för länge sedan blev jag automatiskt medlem i facket...

Sossarna och facket har starka band ...och det är väl ingen nyhet...??

***
Som jag ser det finns det bara EN fråga som alla andra frågor har som gemensam nämnare. Det är frågan om företagsamhet och entreprenörskap. Det är för all del inte helt sant, men en företagsamma syn på olika frågor skulle ge debatten en annan dimension!! :-)

Carina Boberg sa...

Hej Jakob
Läser du alla mina inlägg?

Får tacka för ditt intresse och dina synpunkter. Kul att få lite respons, speciellt från en företagare som du.

mvh Carina

Jakob Krabbe sa...

Ja. Jag försöker. Om dom inte är jättelånga och supertråkiga.

Min dag består av 10 bokmärken. di.se, svd.se samt 8 politiker där du är en av dom.

Det är inte så betungande! Du blir ju glad...!! :-)

Jakob Krabbe sa...

Glömde!!
Du är duktig på sociala media! Har jag förstått!! Det är bra med folk i både skolan och i politiken som besitter denna kompetens!
/ jakob

Carina Boberg sa...

Tar åt mig av berömmet!

Du skriver ibland lite för långt och kommer gärna in på annat.....men jag läser allt!

Mvh Carina