lördag 15 maj 2010

En underbar dag i Norra skogsbygden



Tack Randi och Pernilla att jag fick möjligheten att få guida Corren till er!
Tack Annika Ekstedt för att du tog dig tid att komma ut till det område som är bortglömt av Linköpings kommun......fram tills nu!

I den artikel som Annika skrev, efter min interpellation i KF den 27/4, så hade hon ett litet fel...."Prästtomta skjutfält ligger till största delen i Motala kommun. Men i och med utvidgningen av området berörs också Linköpings kommun."

Vid en kontakt med Annika så frågade hon om hon kunde komma ut och själv se området -självklart gick det!

Fotot är från en gård som kommer att ligga innesluten av Prästtomta skjutfält, om Fortifikationsverkets köp av mark från Sveaskog går igenom. Familjen Sjöberg bor i Fallbron, nära Gottorp(norr om Ljung).

Och det stämmer inte.... 35-50% ligger inom Linköpings kommun!
Arbetsgruppen för ett fritt Ljung ser just nu över denna siffra!

Det som förvånar mig är att vi, som bor i Linköping och då speciellt i Ljungsbro, vet så lite om området.

Kan det bero på den hysch-hysch som råder direkt vid försvarsfrågor eller kan det vara att Linköpings kommun helt har blivit bortglömd som remissinstans av Garnisonsplanen?

Nu vet jag att kommunen har tagit till sig av de boendes oro för framtiden och jag är mycket tacksam för att Corren äntligen har uppmärksammat denna fråga.
Trots tidigare påtryckningar från gruppen och min artikel som jag skickade in redan vid KF i mars, så har inget hänt...förrän nu!

En som varit ute på landet och ätit god lunch hos Pernilla/Carina

PS Återkommer i morgon om den extra utflykt jag, Pernilla och Randi gjorde efter träffen med Corren.
Vi var i ute på skjutfältet! Nu blir det inga bilder därifrån (fotoförbud) men förhoppningsvis en bra reseberättelse. DS

Inga kommentarer: