söndag 15 januari 2012

Ett andra år för mig som kommunalråd

Känns skönt att nu ha ett år bakom sig och det känns bra att nu helt kunna koncentrera sig på ett arbete.
Förra året vid denna tid hade jag fortfarande en del undervisning, vilket pågick fram till sportlovet. Fram till sommaren 2011 var jag dessutom mentor för en trea, så det släppte jag vid deras student 2011.

Om jag nu kan allt - nej! Har fortfarande mycket kvar att lära mig, ex. mediakontakter och området arbetsmarknad. Vill göra så mycket men jag måste nog lära mig ha lite tålamod och lära mig hur man hanterar olika ärenden och deras beslutsvägar!

I morgon har vi sista mötet med politisk ledninggrupp för social ekonomi, sedan sa ärendet gå vidare till Kommunstyrelsen och till sist Kommunfullmäktige. Därefter ska själva arbete med Överenskommelsen (se förra inlägget) starta, men då behövs inte gruppen med politiker längre - vårt arbete är nu klart i och med besluten.

Däremot kommer jag att fortsätta bevaka och delta i ex. ceremonin som kommer bli när kommunen och föreningarna skriver på Överenskommelsen. Men då är det som kommunalråd för social ekonomi som jag deltar.

När det gäller arbetsmarknaden tänkte jag att ni ville läsa mer om vad Folkpartiet vill, så därför länkar jag er dit!
Mitt mål som kommunalråd är att så långt som möjligt få dem som går på försörjningsstöd att, via Bildningsnämnden, ge dem det stöd och den kunskap de behöver för att de ska kunna gå vidare till studier eller arbete/eget företag.

Detta vill jag, på olika sätt, jobba med nu under våren 2012!

Inga kommentarer: