söndag 18 juli 2010

Religion och mänskliga rättigheter går inte alltid ihop

Katolska kyrkor, muslimska fanatiker, religionskrig på Irland, Palestina/Israel....med mera, med mera........jag håller mig utanför religionen för jag tror mer på människan!

När den katolska kyrkan likställer prästvigning av kvinnor med övergreppen mot barn, då tycker jag och fler med mig att Vatikanen går för långt.

Vad är det som gör att dessa män, oavsett om det är i Iran eller Vatikanen, skymfar de mänskliga rättigheterna? Vad är det som gör att stater inte kan komma överens?

Religion, makt, kränkning av mänskliga rättigheter - jag avskyr detta!
Har sagt det tidigare - släpp de katolska männen fria!

Israel/Palestina - frågan (och nu går jag nog emot några folkpartister) måste utgå från de mänskliga rättigheter - kan inte ha kvar den blockad av Gaza som idag råder. Vad är detta?

Barn lider och vi sitter bara där och stönar över religionen och historiska vingslag!

Är inte barnen viktigare än religionen? Är inte kvinnors rättigheter viktigare än Vatikanens åsikter?

Ska nog göra något annat ett tag nu/Carina

Har fått kommentarer på mitt inlägg, från en kränkt katolik. Länkar här till hans blogg så får ni själva bilda er en egen uppfattning!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Gör något annat. Lämna oss katoliker i fred. Hitta någon annan minoritet att hacka på.

Carina Boberg sa...

Så då är det OK med övergrepp på barn...i kyrkans namn?

Mvh Carina

Anders Sjöqvist sa...

Du verkar veta vad du tycker, men du motiverar det inte så bra. Först det första: Varför är det en mänsklig rättighet att få bli katolsk präst? För det andra: Vad säger att man likställer två saker bara för att man publicerar dem samtidigt?

Kolla gärna på vad jag skrev på http://densomtigersamtycker.blogspot.com/ Jag tycker nämligen att artiklarna bara var fulla av retoriska knep, utan någon egentlig fast grund.

Carina Boberg sa...

Hej Anders
Bra med ett namn!

Nej, jag har inte skrivarådran i mig, och vet att jag är dålig på att formulera mig. Men jag vet vad jag tycker, som du skrev.

Första frågan förstår jag inte - om en man kan bli präst, då borde det väl vara helt OK för en kvinna....eller?

Samtidigt betonar jag mer de övergrepp som finns på barn, och det fanns också med i min förra kommentar.

Ska gå in och kolla din blogg.

Mvh Carina

Anders Sjöqvist sa...

Hej igen!

Jag ville inte kritisera ditt sätt att skriva, tycker att det är ärligt och uppriktigt. Fortsätt med det! Jag menade bara att det var kort och därför inte innehöll någon bakgrund.

Jag är inte katolik och påstår mig inte att min syn är representativ. För det sekulära samhället kan det dock tyckas som att präst är som vilket annat "kneg" som helst, alltså bara ett sätt att tjäna pengar och klara sitt uppehälle. Är man kristen så brukar man istället se det som att man blir präst efter att ha fått en kallelse av Gud. Det ska alltså inte handla om pengar, status eller något sådant, utan om en visshet om att det är Guds vilja att man ska vara präst. Om organisationen inte tror att kvinnor kan få det tilltalet (däremot kan de naturligtvis bli kallade till en massa andra saker – det handlar om lika anseende men inte nödvändigtvis lika uppgifter) så vore det väl ganska konstigt att tillåta dem att bli präster? Då har man ju sagt att man låter folk bli präster för att de tycker att det är en "kul grej".

När det gäller övergrepp på barn så tillåter inte Katolska kyrkan det, naturligtvis. Det är därför de skärpt till regelverket. Men bara för att man tar tag i ett allvarligt problem ska man ju inte släppa alla andra sakfrågor vind för våg, ungefär som att jag inte betalar TV-licensen för att jag samma dag fick en hyresavi. För övrigt, det som är brottsligt är brottsligt, men det som samhället tillåter kan ju ändå vara något som skulle få kyrkan att kunna spåra ur, eller hur? Därför kan ju båda frågorna ha samma relevans för dem.

Allt gott!
Anders

Erik sa...

Carina, frågan om blockaden mot Gaza har inget med religion att göra. Den handlar om att Hamas vill förstöra Israel, och att Israel måste skydda sig mot deras angrepp.

Under hela tiden blockaden funnits har hjälptransporter sänts igenom. Nu har blockaden lättats så att den endast stoppar material som Hamas kan använda mot Israel.

Hur menar du att "vi sitter bara där och stönar över religionen och historiska vingslag" i mellanösternkonflikten?

Har du förresten tänkt på att du anklagar "några folkpartister" för att inte vilja utgå från mänskliga rättigheter i mellanösternkonflikten?

Det tycker jag inte är helt bra, hoppas det var ett skrivfel!

Carina Boberg sa...

Hej Erik
Jag förstår att jag är ute på djupt vatten!

De "historiska vingslagen" är hela diskussionen om Israel/Palestina-frågan...och det är religion, tycker jag.

Vi har inte alltid samma åsikt inom folkpartiet och jag hoppas att du respekterar mina åsikter.

Religionen är stark, lite för stark ibland tycker jag.

Mvh Carina

Erik sa...

Hur menar du att de historiska vingslagen är religion?

För mig är Israel-palestinafrågan inte om religion, utan om en demokrati som hotas av förstörelse.

Självklart respekterar jag dina åsikter, vi ska ha högt i tak i Folkpartiet!

Carina Boberg sa...

Hej Erik
Allt som hänt i Israel/Palestina har ju sin ursprung i religionen, eller hur?

Sedan håller jag med dig att det är en stor demokratifråga det som sker idag...men fortfarande försöker jag se det från båda hållen, vill inte låsa mig till det ena eller det andra.

Där vill jag ha respekten, jag vill nog ha min egen åsikt oavsett om jag är folkpartist eller inte.

Det är så lätt att klanka bara på den ena sidan, bloggarna är nu fulla med kritik mot katoliker.
Samtidigt har vi ju Irland-frågan rätt färsk och det problem de har/har haft mellan två olika religioner.

Vi har också olika åsikter inom FP när det gäller andra religioner tex. minaretbyggnad......

Jag har i min närmaste familj två muslimer, och jag vet också vad våra folkpartikollegor som flytt från Iran anser om islam. Så det är inte lätt!

Hoppas att vi är överens om att vi inte är överens.
Kram Carina

Erik sa...

Jag håller inte med om att allt är religion i israel/palestina-konflikten.

Vore kul att höra mer om hur du tänkte när du skrev ditt blogginlägg.

Menar du att vissa folkpartister inte utgår från mänskliga rättigheter i diskussionen om mellanösternkonflikten?

Tycker du att man ska avskaffa blockaden mot Gaza även om det innebär att Hamas kan trappa upp sitt krig mot Israel?

Carina Boberg sa...

Och då blir min sista kommentar i detta inlägg - var går gränsen för konflikten?

Mvh Carina